Normaal gezonde voeding is niet sexy

Gepubliceerd op 10 april 2018 19:53

Normaal gezond eten is niet sexy.

Je bent pas goed bezig als je elke ochtend gestoomde quinoa eet, met een smoothie van hand geplukte spinazie en koudgeperste avocado en links gedraaide sojamelk, geprepareerd in een slowjuicer...

Doe je dat niet, dan kan je beter een witte boterham met chocoladepasta eten.

Gewoon normaal gezond eten is niet sexy. En dus wordt er nauwelijks aandacht aan besteed in de media. De media lijkt te bepalen wat gezond voor ons is.

Gisteren was mijn broer, professor in fundamenteel kankeronderzoek, in Nederland. Tijdens een broers-en-zussen-dineetje wist hij te vertellen dat de 10.000 aanbevolen stappen per dag, om gezondheid d.m.v. bewegen te bevorderen is verzonnen door een van de eerste uitvinders van de stappenteller.

En dat de 2,5 ons groente advies, totaal uit de lucht gegrepen is, alleen maar om consumenten een idee te geven dat ze gewoon heel veel groenten moeten eten. Maar "heel veel" is een subjectief begrip, en dus is er door de WHO een getal aan gehangen.

Oerdegelijke informatie (WHO en Gezondheidsraad) worden in de media dus ook op zo een manier gepresenteerd dat het voor de consument te behappen is.

Niet erg sexy.
Wel te behappen.

Wat klopt en niet klopt in de media is voor een consument praktisch niet te achterhalen.

Kijk nu naar de aanbeveling vette vis.
Volgens de nieuwe richtlijnen gezonde voeding van 2015 is dat 1 keer per week, terwijl dat in de richtlijnen van 2005-2015, 2 keer per week was.

Niet omdat 2 keer per week slecht is, maar door voortschrijdendinzicht weet men dat de schadelijke stoffen in vis (metalen) de gezondheidsbevordering van 2 keer per week vette vis teniet doen.

Martijn Kartan (Voedingswetenschapper) wist het al eens zo mooi te zeggen: broccoli is niet super gezond door de micronutrienten (vitamines en mineralen) die erin zitten, maar vooral door de schadelijke stoffen die er NIET inzitten!

De kennis die we van voeding hebben, is dezelfde als die we 50 jaar geleden ook al wisten. Met hier en daar een kleine aanpassing.

Gezond eten is niet ingewikkeld en hoeft niet met allerlei poespas, wat de media ons doen geloven.

Gezond eten is niet alleen gezond als je je voeding alleen haalt van de biologische markt met een uber-hippe fiets-met-mand en een uber-hipster knot in je haar.

Gezond eten is niet alleen gezond als je je eerst moet aansluiten bij een of andere voedingsreligie, die jou uitsluiten wanneer je niet altijd vegan eet.

Gezond eten is in basis puur eten. Zo min mogelijk bewerkt.
Eet zo min mogelijk UPF's (Ultra Processed Foods). Deze zijn altijd k.calorierijk door veel suiker en/of vet en voedingswaarde arm.

Gezond eten is niets meer dan dit:

- Eet zo veel mogelijk groenten. (Ok, 2,5 ons als je een richtlijn wil hebben.)
- Eet per dag 2 stuks fruit.
- Eet zo veel mogelijk volkoren graanproducten.
- Eet zo min mogelijk vlees.ll
- Eet 1 keer per week vette vis.
- Eet regelmatig peulvruchten, zaden en pitten.
- Verklein je porties.
- Drink twee liter water per dag.

En het aller belangrijkste: geniet van je eten. Eet bewust. Proef elke hap.

Als je op deze manier eet, kan je gerust zo af en toe een witte boterham met chocoladepasta eten.
Dan ben je geen paria.
Daar ga je niet dood van.

Geniet van het leven!

Lieve groet,

Mira

Ps: De grootste gezondheidswinst is te halen wanneer we geluk ervaren.
Geluk kan je vergroten door doelen te stellen en deze te realiseren door middel van focus en motivatie.
Kom daarom aanstaande donderdag naar de gratis Focus Formule!
www.fitspel.nl/fitspel-focus-formule

pps: 21 april starten we een Fitspel V.I.P. In 3 maanden een realistisch droomlichaam creëren met RESULTAATGARANTIE. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Ad
7 maanden geleden

Toppertje ben je kanjer x

Karin
7 maanden geleden

Heerlijk geschreven Mira!
Geen poespas, maar ‘normaal’ , geen extreme superfoods maar je gezond verstand gebruiken.